משולחן המנהל מספר 3

תלמידים, הורים ומורים יקרים, בחרתי לפתוח הפעם את "משולחן המנהל בנושא אליו נדרשת החברה הישראלית יום ביומו- סבלנות וסובלנות כפועל יוצא של הוקעת אלימות לסוגיה.
בשבוע שעבר ציינו את היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, אשר הוחלט ע"י בנובמבר. מטרותיו של יום 25, בכל 1999 העצרת הכללית של האו"ם לציינו לראשונה בשנת זה הן לעורר מודעות לנושא, להגביר חקיקה, לאכוף חוקים וענישה הולמת ולעודד נשים לפנות לעזרה.
גילוייה של האלימות בכלל והאלימות כנגד נשים בפרט אינם פוסחים על אף שכבה באוכלוסייה.
בתלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף י"ג נכתב:
"אמר רבי אבא אמר שמואל:
שלש שנים נחלקו בית-שמאי ובית-הלל,
הללו אומרים: "הלכה כמותנו"
והללו אומרים: "הלכה כמותנו".
יצאה בת קול ואמרה: "אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן, והלכה כבית-הלל".
וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלוהים חיים מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן?
מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן".
המוכנות של בית הלל להביא את דברי המתנגדים להם ולתת להם מקום, ואפילו להקדים את דברי מתנגדיהם להם – היא עדות לסובלנות ופניות להבנת האחר. שכבה ז
תלמידי שכבה ז נהנו מפעילות קבוצתית, חווייתית ומאתגרת ,המבוססת על התמצאות במרחב בעזרת מפת שטח. התלמידים ביצעו משימות אקטיביות בשילוב ידע ערכי: הם נקודות ציון בניהול קבוצת 13 התחלקו לקבוצות וניווטו בשכונה הסמוכה לבית הספר, איתרו החמל. התלמידים נהנו מאוד מפעילות שונה ומאתגרת.

תחרות אסטרונומיה עש אילן רמון –
תלמידים מכיתות ז ,ח השתתפו בתחרות ארצית בתחום החלל הפועלת להנצחת מורשתו של טייס החלל אילן רמון ז"ל. התחרות עסקה באדם בחלל בסימן חמישים שנה אחרי נחיתת האדם הראשון על הירח. בחוויית לימוד זאת נחשפו התלמידים לאתגרים וחשיבה מחוץ לקופסא ונדרשו לסקרנות ,עבודת צוות ,אחריות וערבות הדדית.

שכבה ח
תלמידי ומורי השכבה יצאו ליום גיבוש בפארק אופקים ונהנו ממשימות מהנות בהשראת המרוץ למיליון בעזרתם המבורכת של צוות החינוך החברתי, וקדימה. היום הוכרז קבוצות מעורבות, דבר שתרם לגיבוש ולהנאה 7 כמוצלח במיוחד. כלל התלמידים חולקו ל מרובה, כשהקבוצה המנצחת קיבלה פרס אישי: קופונים המקנים להם הטבות במהלך יום הלימודים.
בשעה טובה ומוצלחת יצאו אל הדרך הפרויקטים למצוינות אישית ביניהם: רמון ספייסלאב- התכנית החינוכית המובילה בישראל בתחום החלל. התכנית  מאפשרת לתלמידים הזדמנות ייחודית- לשלוח ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית דרך תכנית שנתית של למידה מבוססת חקר.

fll פרויקט רובוטיקה(  )) פרויקט מד"א ורפואה. לתלמידים מכיתות חנ"מ ניתן פרויקט ייחודי של העצמה  מדעית. שכבה ט
חודש נובמבר היה גדוש בפעילויות לימודיות ערכיות לתלמידי השכבה.
כלל תלמידי שכבה ט עוסקים בפרוייקטי חקר מדעי בנושאים שונים.
ביצעו חקר טכנולוגי בו פיתחו אביזרים טכנולוגיים חברתיים הנותנים 3תלמידי כיתה ט מענה לצורך אנושי. התלמידים השתתפו בהאקתון מומחי תוכן אתם התייעצו ושיפרו את התוצרים.
חשיפה לתוכנית בצלאל- פרויקט של האקדמיה "בצלאל", אשר מציע לימודי העשרה שעות שבועיות. התלמידים 4- מסובסדים בשעות אחה"צ לתלמידים נבחרים מהשכבה ל לומדים מגוון תחומים, בינהם:ציור, פיסול תלת מימד ועוד. את השיעורים מעבירים מרצים מבצלאל. הלימודים מתקיימים במרכז המצוינות שנבנה בשטח בית הספר במטרה להרחיב אופקים ולגרות את הרצון לעסוק באמנות לסוגיה.
מפקד יום הזיכרון ליצחק רבין – כמידי שנה קיימנו טקס יום הזיכרון ליצחק רבין. בטקס , תיארו את רבין המנהיג, את פעולותיו ומורשתו, כשלבסוף תיארו את הרצח 3תלמידי כתה ט הנתעב. הטקס לווה בקטעי קריאה, סרטונים, ריקודים ושירים.

חשיפה לתוכנית נצ"ח-(נוער צוות חירום). יחידת הנוער העירונית, בהובלת עדן כהן, מגייסת בני נוער מכיתות ח-י לקבוצת מנהיגות אשר תסייע בשעת חירום. במסגרת התוכנית, יקבלו בני הנוער כלים פרקטיים לחיזוק תחושת המסוגלות האישית, הביטחון העצמי ובעיקר שילובם במסגרת הקהילה בשעת חירום… וגם בשגרה. שותפים לתוכנית: עיריית אופקים, מד"א, כב"א , משטרה, רווחה, פיקוד העורף ועוד. בנוסף, התוכנית מציעה לנוער הכשרה של משרד החינוך שבהם יוכלו לקבל תעודת הדרכה מקצועית. תעודה זו תסייע להם בהמשך לעבוד בקייטנות ובמסגרות חינוך נוספות.
-סיור שלח בנושא "המכלול הנופי". היכרות עם חבל ארץ "נגב" והקמת 1+ט6 סיור שלח ט . הכנת התלמידים לחוויית "מטייל עצמאי" חווית הדרכה וגיבוש כיתתי 1955אופקים בשנת וחברתי של התלמידים תוך יצירת מנהיגים מובילים ,״להיות ישראלי״ וגאוות המקום.
"בישולי שדה" בתנאי שטח בהובלת התלמידים והעצמת הקשר של התלמידים לשבילי הנגב ולנופי אופקים המרהיבים. התלמידים צעדו בשבילי פארק אופקים, ונהנו מהדרכה על ידי
המורה לשל״ח ירון מיארה, נערכו תחרויות בין שתי קבוצות שבחרו בשמות יחידות צה״ל (צנחנים וגולני), ולסיום , נהנו התלמידים מבישולי שדה אשר הם בעצמם בישלו בתנאי שטח.
״בנגב יבחן העם בישראל….״ ד. בן גוריון

– במסגרת תכנית העשרה של תכנית 2 סיור במסגרת לימודי נחשון ללונה פארק- כתה ט לסיור לימודי חוויתי בלונה פארק תל אביב בנושא "פיזיקה בגני 2 נחשון יצאו תלמידי כתה ט שעשועים"
השתתפו בשיעורי מתמטיקה סביבתית, כתיבה ספרותית ואומנות לחימה 5+ט3+ט2ט אחים דוברי עברית רהוטה. התלמידים נהנו, 3 – שהועברו להם ע"י מתנדבים ממטרו ווסט השכילו, התעמלו ונחשפו לתכנים מגוונים..

( כתה מדעית טכנולוגית), ביצעו חקר טכנולוגי בו פיתחו אביזרים 3 תלמידי כיתה ט טכנולוגיים חברתיים הנותנים מענה לצורך אנושי. התלמידים השתתפו בהאקטון מומחי תוכן אתם התייעצו ושיפרו את התוצרים.

שכבה י לתלמידי חט"ע. YSCHOOL התקיימה הדרכה ורישום לאתר 30/10/19 -ביום רביעי, ה מאפשר ת לתלמידים לקבל שיעורים פרטיים מקוונים, אחד על אחד YSCHOOLאתר ובקבוצות בכל מקצועות הבגרות.
ההדרכה התמקדה ב:
לימודים אונליין – בקצב שלכם, כשנוח לכם, בלי לצאת מהבית.
שיעורים פרטיים אונליין בכל מקצועות הבגרות, בטכנולוגיה מתקדמת וידידותית.
(חשמל) לסיור לימודי במפעל סודה סטרים. 6 יצאה כיתת טו"ב י/ 6/11בתאריך התלמידים סיירו במפעל ובפס הייצור של מכשירי "סודה סטרים", ראו את כלל תהליך הייצור מתחילתו ועד סופו, עד לקבלת המוצר המוגמר. בנוסף, קיבלו סקירה על התפתחות המפעל מיומו הראשון ופעילותו כיום. עוד, שוחחו עם עובדי הייצור במפעל, עם דגש על נושא מערכות החשמל במפעל.

התקיימה חשיפה בשכבה י', ל"מרכז מצויינות בצלאל אופקים", הפועל בבית 11/11בתאריך ספרינו ולתכנית תלת שנתית ללימודי אמנות ועיצוב. מרכז המצוינות נועד להכשיר את הדור הבא של האמנים והמעצבים בישראל. התלמידים נחשפו למחלקות השונות באקדמיה ולמגוון התחומים במרכז. כל זאת בהנחיית בוגרים ומרצים מבצלאל – האקדמיה לאמנות ועיצוב.

שכבה י' נחשפה החודש לשני מקומות השמה בהם יוכלו להתנדב במסגרת תכנית "מעורבות חברתית בקהילה". תכנית חוסן – בהובלת יהלומה זכות, שמה לה לדגש את הפיתוח הקהילתי רב-תחומי בשגרה ובחרום, הכולל פיתוח הון אנושי, הון חברתי והון תרבותי לשם חיזוק החוסן של התושבים והקהילה באופקים ובנגב המערבי, באמצעות הקמת והפעלת צוותי מתנדבים למענה בשעת חירום, תכניות חינוך בלתי פורמלי לנוער וצעירים, ומרכז הכשרה והנחייה לשינוי חברתי ולגיבוש קהילתי בהפעלת קבוצות וסדנאות בקרב הקהילה, במטרה לקדם התנדבות ומנהיגות מקומית שתוביל להתעוררות אקטיבית ללקיחת אחריות וניהול אירועי אי וודאות בחירום ובשגרה.

שכבה י"א

הדגש בחודש זה היה על הכנה לצה"ל בדגש על שירות משמעותי. 17 בין התאריכים – יצאו תלמידי השכבה לגדנ"ע בשדה בוקר. בגדנ"ע התלמידים 20.11.19 עברו שיעורים במגוון נושאים מעולם הצבאי: שדאות יום ולילה, מורשת קרב, דרגות, משמעת, הסתגלות, המחויבות לשירות המשמעותי, טוהר הנשק ועוד. בנוסף, התלמידים M -עברו אימון בנשק: הכרת הנשק -טעינה ופריקה, אחיזה וירי, מכוון, הכנה למטווח וירי 16, בנשק.

עברו כלל תלמידי השכבה הכנה לקראת הצו הראשון לפי תחנות, 24.11.19בתאריך המדמות את התחנות הקיימות בלשכת הגיוס כמו: ריאיון אישי, פסיכוטכני ועוד.

ההכנה התקיימה בשיתוף פעולה של לשכת הגיוס בבאר שבע בהרצאה שניתנה לתלמידים על ידי סגנית מפקדת הלשכה, נועה המדנ"ית, מאי המורה החיילת, קובי, רכז הכנה לצה"ל יישובי, וכמובן, מילגאי סיירת מטכ"ל, מפעילי התכנית "להעז בשטח".

שכבה י"ב התקיים מפגש הורים ותלמידים משכבה יב' 26.11 הכנה למשלחת פולין- ביום שלישי הלוקחים חלק במשלחת בית הספר לפולין למפגש ראשוני של היכרות ותיאום ציפיות. במפגש, סקרו את הנהלים העיקריים, הוסברו ענייני המלגות ולובנו עקרונות חשובים למסע משמעותי.

אירועים כלל בית ספריים

מרוץ שדה תיכונים , תלמידים ותלמידות משכבות ח- י"ב 120 ממשיכים את המסורת – כמו בשלוש השנים האחרונות, כ התאספו ביום חמישי בפארק העירוני, ולקחו חלק במרוץ .
יחד עם התלמידים השתתפו המורים לחנ"ג- יהודית, תהילה , דימיטרי ,עמית – מורה לאנגלית, דניאלה- רכזת חינוך חברתי, ואנוכי . ניתן היה לראות את התחרותיות, ההנאה והמוטיבציה הרבה של התלמידים חוצים זה אחר זה את קו הסיום! תלמידי בית הספר הגיעו לתוצאות מרשימות ! כבוד לבית הספר שלצד הישגים לימודיים יש הישגיים ספורטיביים חברתיים. בית הספר מעודד לפעילות ספורטיבית על כל גווניה.
מרוץ זה הינו יריית הפתיחה, בחודשים הקרובים אנחנו מתכננים מרוץ נוסף לכל תלמידי בית הספר.

חג הסיגד
חג הסיְגד של אחינו ואחיותינו בני העדה האתיופית ,חל בכל שנה בתאריך כ"ט בחשוון.
ביום זה, פתחנו את הבוקר עם מערך בנושא החג, מדוע חוגגים את החג, מנהגים ובהפסקה פעילה ססגונית.
בהפסקה היו עמדות הסברה על החג, פזאל ענקי , תפזורות, משפטי "הידעת" על מנהגי החג, עמדת קליעת צמות וברקע התנגנו שירים .את ההפסקה העבירו הצוות הבלתי פורמלי . בית הספר חוגג ומציין חג זה מתוך אמונה, רצון ובעיקר ראיית החשיבות של שייכות לקהילה הרחבה בבית הספר ובעיר. בחג זה יהודי אתיופיה מחדשים ומזכירים את הברית שנכרתה במעמד הר סיני בין עם ישראל לבין ה'.
נציגים ממועצת התלמידים הבית ספרית למועצת 10 מועצת תלמידים עירונית – נבחרו הנוער העירונית. אנחנו רואים חשיבות רבה לחזק ולהטמיע ערכים של מנהיגות והובלה אקטיבית בקרב תלמידי בית הספר.
בתחילת שבוע הבא תיחשף מועצת התלמידים אל מול כלל תלמידי בית הספר בהפניגג מרשים, בהובלתה של המורה תהילה רווח, אשר מלווה מקרוב את המועצה.

בברכת שבוע טוב

מושיק לוי,

מנהל ביה"ס